Rozsáhlé možnosti využití umělé inteligence (AI) ke studiu, výuce, podnikání nebo zábavě představila diskusní přednáška z univerzitního cyklu 5400 vteřin inspirace. Užitečné aplikace, ale i rizika spojená s AI ukázali v aule TUL ve společné prezentaci technik, humanitní vědec a podnikatel – vizionář.
Není nad to, když může posluchač v reálném čase sledovat výsledek toho, o čem přednášející vypráví, a co lze okamžitě využít v praxi. A právě toho byli všichni v aule TUL svědky. Umělá inteligence na počkání tvořila dětské omalovánky s komiksovými hrdiny, psala pohádku z nadefinovaných klíčových slov, řešila kvadratické rovnice, rozpoznávala autorství textů, vytvářela abstrakt diplomové práce nebo webové stránky.
Různorodé způsoby využití AI představoval Jan Koprnický z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL a Marek Janosik-Bielski – bohemista z Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické TUL. Na velkoformátové obrazovce v jejich režii pracoval v přímém přenosu například ChatGPT, DALL·E, Bing Chat, ZeroGPT, či Photomath. Vše populární formou tmelil Philipp Roden, ředitel libereckého podnikatelského inkubátoru Lipo.ink a podnikatelský vizionář.
„Nástroje umělé inteligence jsou uživatelům k dispozici již dlouho a v mnoha podobách. Třeba rozpoznání obrazu, textu, řeči a další. Nyní se nám však do rukou dostává nástroj, který spojuje několik těchto strojově naučených činností dohromady. Umí reagovat na dotazy a vytvářet textové, grafické a zvukové odpovědi,“ uvedl Jan Koprnický. „Veřejnost je z těchto ‚lidských‘ schopností nervózní. To byl důvod, proč jsme se rozhodli představit tyto nástroje formou inspirativních ukázek. Použití těchto nástrojů bych připodobnil k práci s nožem. Nůž je nástroj, který v rukách kuchaře pomáhá vykouzlit chutné jídlo, neopatrnou manipulací může poranit, a záměrným zneužitím může způsobit nevratné škody. Pojďme se s nástroji umělé inteligence raději naučit pracovat,“ vybídl Jan Koprnický.
„Nástrojů, které vám mohou pomoci, je mnohem víc. Vybrali jsme bezplatné nástroje, co nám připadají vhodné. Chceme ukázat, že jsou zcela dostupné. Když máte počítač a připojení k internetu, tak můžete cvičit umělou inteligenci a nechat ji pracovat pro vás,“ uvedl Philipp Roden. Sám s nadšením divákům představil software, který umožňuje využití v businessu. Přímo během přednášky nechal umělou inteligenci vytvořit návrh webovým stránek nově založené firmy na doučování studentů.
Úskalí a rizika umělé inteligence
O tom, že AI má i temná zákoutí nebo svá úskalí a rizika není pochyb. A těch se přednáška dotkla také. „Chtěli jsme ukázat i jisté limity, které přichází s umělou inteligencí, a kterých bychom si měli být vědomi. Je to například práce s nemoderovanými daty, možnost porušování autorských práv, nevyzpytatelná cenzura nebo deep fakes a cheap fakes,“ vypočítal spoluorganizátor přednášky Ondřej Havelka.
„Tyto nástroje mají například velké problémy s faktografií týkající se osob. Když se budete ptát na konkrétní osoby, vykazuje to velkou chybovost. Až si člověk říká, jestli to je záměr, nebo jen nedostatek toho prostředí. Ale je dobré s tím počítat. Daleko lepší je tyto nástroje používat pro strukturaci textu, než zjišťovat konkrétní údaje,“ upozornil Marek Janosik-Bielski.
„Když také budete zjišťovat spoustu faktografických informací zejména na chatu GPT společnosti OpenAI, tak aktuálně narazíte na hranici září 2022. Veškeré pozdější informace tam zatím nejsou,“ uvedl také bohemista Bielski.
A během interaktivní přednášky padla také upozornění na zneužitelnost AI v cílených dezinformačních kampaních.
„Všichni zúčastnění se ale shodli na tom, že umělá inteligence neboli dnes lépe řečeno strojové učení je dalším nástrojem, u kterého záleží na nás, jak ho využijeme,“ doplnil Ondřej Havelka.
Během poslední části večera přednášející otevřeli dosud nezodpovězené etické otázky a budoucnost AI. Probírali odpovědnost za rozhodnutí, která umělá inteligence přijímá a jaký to může mít další vliv na lidská práva a svobodu. Ta může být omezena například tvorbou systémů, jež hodnotí chování obyvatel států. Pokud se odchylují od požadované normy, čeká je sankce. Podobný lze spatřit v autoritativních zemích. Závěr přednášky, kterou uspořádala Studentská komora Akademického senátu TUL a Fakulta mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL, patřil diskusi.
„Doufám, že až odejdete, spousta z vás si s aplikacemi začne hrát a zjišťovat, co všechno s nimi může dělat,“ loučil se Philipp Roden.
Zdroj: Online zpravodaj Technické univerzity v Liberci/Adam Pluhař