ČR - 10.09.2024
Češi mají maso rádi, čím dál víc z nich je ale ochotných vyzkoušet také jeho rostlinné alternativy. Uvedla tak téměř polovina dotázaných v exkluzivním průzkumu* společnosti Albert, zejména ženy a mladí lidé. Více než pětina spotřebitelů pak potraviny tohoto druhu již pravidelně konzumuje. Druhá polovina spotřebitelů je vůči rostlinným alternativám stále skeptická.
Alespoň jednou za měsíc si dopřeje tofu, seitan nebo veggie burger 22 % Čechů, zatímco vůbec nekonzumuje rostlinné alternativy masa zhruba třetina populace, přesněji 36 %. Mezi důvody, proč se někteří lidé zdráhají tyto potraviny alespoň vyzkoušet, patří i to, že pro 54 % dotázaných je důležité, aby jim jídlo „bylo dobře známé.“ Celých 24 % dotázaných dokonce deklaruje, že neradi zkouší nová jídla. Jedná se především o starší generace, zatímco ve věkové skupině 18-20 let si rostlinné alternativy masa alespoň jednou týdně dopřává 79 % respondentů.
„Výsledky průzkumu jasně ukazují, jak důležité jsou rostlinné alternativy, které chutnají podobně a nazývají se podobně jako jejich živočišné protějšky, jelikož pro určitou část spotřebitelstva může být právě neznámost a neznalost toho, jak alternativu použít, bariérou při nákupu. Studie ukazují, že narozdíl od jiných zpracovaných potravin mohou mít alternativy masa na zdraví pozitivní vliv, dalším z benefitů jejich zařazení do jídelníčku je také mnohem nižší ekologická stopa,” uvádí komunikační manažerka ProVeg Česko Eva Hemmerová.
V mladé generaci konzumují rostlinné alternativy jak muži, tak ženy, s přibývajícím věkem dotazovaných však tvoří čím dál výraznější většinu konzumentů rostlinných alternativ masa ženy, stejně jako stoupá jejich podíl mezi vegetariány. Zároveň platí, že čím vyšší vzdělání, tím spíše dává spotřebitel přednost rostlinným alternativám před každodenní konzumací masa.
Dalším důvodem, proč spotřebitelé konzumují rostlinné alternativy, je jejich zájem o udržitelnost. 47 % dotázaných uvedlo, že je pro ně důležité, aby jídlo, které běžně jí, bylo šetrné k životnímu prostředí. „Průzkum ukázal, že se mladí a vysokoškolsky vzdělaní lidé aktivně zajímají o to, co jí, a pravidelně tak zařazují rostlinné potraviny do svého jídelníčku. V našich prodejnách mají tyto zákaznice a zákazníci široký výběr tohoto sortimentu, který oslovuje stále širší skupinu populace,” uvedl Jiří Mareček, ředitel komunikace a udržitelnosti obchodů Albert.
Mezi zákazníky řetězce Albert dlouhodobě přetrvává největší zájem o tofu v přírodní nebo uzené variantě, velké oblibě se tradičně těší také seitan nebo tempeh. Zatímco tofu lidé vnímají jako vlastní kategorii potravin, například rostlinné burgery považují za náhražku masa a očekávají tak, že se daná potravina bude masu podobat co do textury i chuti, jak uvedly zhruba tři čtvrtiny respondentů. Ostatně chuť konzumovaných potravin je pro spotřebitele stále velmi důležitá, pro 85 % všech dotázaných je stěžejní, aby jim jídlo chutnalo.
*Průzkum proběhl v červenci 2024 na vzorku 518 respondentů. Vzorek je při 95% hladině spolehlivosti dostatečný k tomu, aby reprezentoval českou populaci (Raosoft). Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Otázky v dotazníku byly inspirovány renomovanými výzkumy Food Choice Questionnaire (Steptoe et al., 1995) a Food Neophobia Scale (Pliner a Hobden, 1992).
Zdroj: TZ společnost Albert