HRÁDEK NAD NISOU 06.03.2024
V Hrádku nad Nisou by během jarních měsíců měla začít druhá etapa rekonstrukce poslední části Liberecké ulice. Stavbaři budou pracovat pod železničním přejezdem, v úseku od křižovatky silnic Sokolská a Liberecká směrem do centra, až ke křižovatce Liberecké ulice a Gen. Svobody. Hotovo by mělo být v září letošního roku. Celkové projektové náklady jsou vyčíslené téměř na 21,8 mil. Kč. V současné době jsou připravené podklady pro vyhlášení výběrového řízení na zhotovitele.
„Rekonstrukce Liberecké ulice od železničního přejezdu po Školní ulici je jednou z těch větších investičních akcí našeho města, které se aktuálně připravují,“ popisuje starosta Josef Horinka. „V tomto případě i díky tomu, že město na základě své žádosti získalo dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na nové chodníky v rámci bezpečného pohybu chodců ve výši 6,7 mil. Kč. A další příspěvek město získá od Libereckého kraje, který je vlastníkem křižovatky pod železničním přejezdem (směr ulice Okružní), která je také předmětem této stavební zakázky.“ Město má v plánu ještě požádat o dotaci z Fondu malých projektů Turów. Součástí rozpočtu jsou vegetační úpravy za zhruba 813 tis. Kč. „Maximálně můžeme získat 80 % ze způsobilých výdajů,“ dodává Jana Davidová z Odboru dotací, rozvoje města a kultury.
Rekonstrukce horní části Liberecké ulice, tedy první etapa, začala v roce 2019 rekonstrukcí plynovodu. V následujícím roce navázali další správci inženýrských sítí rekonstrukcemi kanalizačních sítí, vodovodu, elektrických i komunikačních kabelů. Liberecká ulice je součástí krajské silnice třetí třídy, proto se na její obnově podílel Liberecký kraj. Práce na první etapě skončily v roce 2021. Předloni Libereckou ulici od železničního přejezdu směrem k náměstí začali rekonstruovat správci inženýrských sítí. Severočeská vodárenská společnost tam vyměnila zastaralý, zkorodovaný vodovod z roku 1900 a narušenou, popraskanou kanalizaci. Společnost GasNet tam opravila plynovod.
Druhá, tedy finální etapa rekonstrukce části Liberecké ulice začne zřejmě v dubnu. Stavbaři opraví 208 metrů vozovky a podkladových vrstev. Jde o velmi frekventovanou silnici. Podle celostátního sčítání z roku 2016 po silnici III/2716 za 24 hodin projede v průměru 3058 automobilů. V ranní špičce v pracovní dny (7:30-8:30 hod.) tam průměrně prochází 128 lidí, především děti do školky a školy, pracující do zaměstnání nebo lidé, kteří chtějí nakoupit v nedalekém hypermarketu Albert. Proto se stejně jako výše nad železničním přejezdem počítá s rekonstrukcí obou chodníků, a výsadbou zeleně. „Z pohledu od náměstí směrem nahoru vysadíme po levé straně vzrostlé sakury, které na jaře růžově kvetou, a také půdokryvné rostliny,“ popisuje Nikola Vondráčková z Odboru investic a správy majetku. „Pravostranný chodník se zrekonstruuje od křižovatky s ulicí Generála Svobody, až za přechod přes ulici Sokolskou. Vznikne tam parkovací stání a zmodernizuje se i veřejné osvětlení,“ dodává starosta. Stávající levostranná zastávka autobusu se zruší. Na pravé straně se pro autobusovou zastávku upraví a vydláždí záliv. Nástupiště bude dlouhé 12 metrů. Navazovat na něj bude 62 metrů dlouhý, podélný parkovací pruh, široký 2,5 metru. V místech sjezdů k přilehlým domům se přeruší vodorovným dopravním značením. Zrekonstruuje se také celkem sedm přechodů pro chodce. Počítá se i se stavebními úpravami napojení ulic Školní, Smetanova, Nádražní a Sokolská. Veškerá omezení budou vyznačená dopravním značením.
Rekonstrukce kolejiště a nádraží v Hrádku nad Nisou
Po ukončení opravy části Liberecké ulice by letos na podzim měla s investiční akcí začít také Správa železnic. Státní podnik má v plánu kompletně zrekonstruovat stanice v Chrastavě a v Hrádku nad Nisou. "Součástí bude i modernizace technologického zařízení trati v úseku z Liberce až po polskou hranici," řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda .
Správa železnic očekává zejména zkrácení staničních provozních intervalů, zajištění bezpečnosti a spolehlivosti železnice a zvýšení komfortu pro cestující. „Hlavním přínosem stavby bude úspora času při křižování vlaků, výrazné zlepšení nevyhovujícího stavu trati i stanic a zvýšení kultury cestování,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. V současné době jsou připravené veškeré podklady pro výběrové řízení na zhotovitele. Vypsání soutěže a vlastní realizace se budou odvíjet od rozpočtových možností pro následující období.
Rekonstrukce obou stanic zahrnuje především vybudování nových nástupišť a podchodů s výtahy i výstavbu přístupových komunikací. Budou plně bezbariérové, nádraží i jejich okolí projdou celkovou kultivací. Architektonický návrh celý prostor sjednocuje a zjednodušuje. „Základním motivem bylo navázání na historické nádražní budovy a na okolní prostředí a přírodu. Rekonstrukci výpravní budovy, zastřešení nástupišť i úpravy zázemí jsme navrhli s důrazem na komfort, v duchu moderních designových trendů a v návaznosti na původní historický odkaz,“ sdělil v době zpracování projektu hlavní architekt AFRY CZ Dominik Pleva. Jedná se o oblast Jizerských a Lužických hor, kde má v architektuře tradici dřevo. Z něj bylo i původní zastřešení. „Tento tradiční, a navíc obnovitelný materiál proto v maximální míře vracíme, ale v moderním a atraktivním pojetí. Dřevo reaguje i na okolní přírodu, kterou elegantně doplňuje,“ doplnil Pleva.
vizualizace nástupiště
V Hrádku nad Nisou se počítá s komplexní obnovou historického objektu. Původní vzhled se zachová, vnitřní zázemí se zmodernizuje, včetně vzniku prostorné čekárny a komerčních prostor. V Chrastavě dojde k částečné rekonstrukci interiérů výpravní budovy.
Zdroj: Město Hrádek nad Nisou - tiskové zprávy/Autor: Eva Malá