Počet nehod v Libereckém kraji se od začátku ledna do konce července letošního roku zvýšil. V porovnání s prvním pololetím roku 2022 policie řešila o skoro 265 nehod více. Za většinu z nich může nepozornost za volantem, další příčinou je pak nepřiměřená rychlost. Roste také počet viníků dopravních nehod posilněných alkoholem a nezanedbatelný je i podíl těch pod vlivem drog.
Celkem se za první pololetí tohoto roku stalo v České republice 52 098 nehod, což je o 4 464 méně než za stejné období loňského roku. Počet nehod na silnicích Libereckého kraje byl ale v tomto období vyšší než v roce 2022. Policie v kraji řešila o 265 nehod více, celkem se jich stalo od začátku ledna do konce června 2 869. Podle policejních statistik se bohužel také zvýšil počet lidí, kteří při nehodách přišli o život (celkem 9, nárůst o 3).
Nezanedbatelný podíl na nehodách mají řidiči, kteří si před jízdou neodpustí sklenku alkoholu „na posilněnou“. Ve 155 případech, což je o 11 více než vloni, byl u viníka dopravní nehody zjištěný alkohol. Podle statistik Policie České republiky to není u řidičů většinou zbytkový alkohol z předešlého dne. Nejsou to promile malá, která řidič nadýchá. Je alarmující, že nejpočetnější skupinou řidičů s alkoholem jsou ti, kteří nadýchali 1,5 a více promile alkoholu (88), druhou pak s jedním až 1,5 promile (26). Výjimečné nejsou případy, kdy policie u řidiče, který zavinil nehodu, odhalí drogy. Testy prokázaly například THC obsažené v marihuaně, metamfetamin, který obsahuje např. pervitin nebo opiáty.
Pokud se v policejních statistikách nehod zaměříme na příčiny, pak je na prvním místě nesprávný způsob jízdy (1 497), na pomyslné stříbrné příčce to je nepřiměřená rychlost (331) a bronzové místo patří nedání přednosti v jízdě (212). Ve všech případech se počet v letošním prvním pololetí zvýšil o desítky případů oproti stejnému období roku minulého. Pod pojmem „nesprávný způsob jízdy“ se v policejních statistikách ukrývá prakticky vše, co za volantem dělat nemáme, a přesto děláme. Patří sem třeba nedodržení bezpečné vzdálenosti nebo nevěnování se řízení. „Přestože to nedoporučuji vůbec, telefonovat za volantem podle zákona smíme pouze v případě, že máme hands-free. Potkávám na silnicích řidiče, kteří jezdí ve vozech evidentně vybavených sadou pro telefonování, a přesto drží jednou rukou telefon u ucha a druhou ledabyle přidržují volant. Co mě ale opravdu děsí, když vidím řidiče, a jsou to i šoféři kamionů, kteří mají na volantu položený telefon nebo tablet a píší zprávu nebo na něm něco sledují," upozorňuje ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák.
Početné jsou srážky se zvěří. V Libereckém kraji se jich stalo za první pololetí celkem 549. Stále platí, že rizikovou skupinou na českých silnicích jsou motorkáři, ale také cyklisté. Je to skupina, která mívá z nehod i vážnější následky. Letos se v policejních statistikách objevila také čísla k nehodám dopravních prostředků s elektropohonem a nejde pouze o automobily, ale také o kola a koloběžky. „Elektrokola i elektrokoloběžky jezdí vyšší rychlostí než standardní šlapací kolo nebo běžná koloběžka a málokterý uživatel si uvědomí, že má také naprosto odlišné jízdní vlastnosti," upozorňuje statutární náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták a pokračuje: "I řidiči těchto dopravních prostředků mají dodržovat pravidla silničního provozu, ale zároveň by měli dbát o vlastní bezpečnost. Cyklistická přilba by měla být samozřejmostí, i když ji podle zákona od plnoletosti nosit nemusíte.“
Za 23 nehod v kraji, které se staly v první polovině tohoto roku, mohou děti, ať už jako chodci nebo cyklisté. Proto je nutné pokračovat ve vzdělávání dětí, ale i dospělých. Tým silniční bezpečnosti se společně s Libereckým krajem a dalšími partnery i letos věnuje dopravní výchově dětí (Markétina dopravní výchova), podporuje dopravní hřiště i dopravně-bezpečnostní projekty a aktivity ve školách. „Liberecký kraj nejen tyto aktivity dlouhodobě podporuje, ale zapojil se už tradičně do projektu Učme se přežít, což jsou bezplatné kurzy pro motocyklisty, a stejně tak do projektu Na kole jen s přilbou, který se věnuje prevenci a bezpečné cyklistice,“ upozorňuje Jan Polák a závěrem dodává: „Je velmi důležité věnovat se vzdělávání v dopravní výchově dětem, ale také chceme pokračovat ve vzdělávání jejich rodičů.“
Zdroj: TZ BESIP