
Správa železnic zahájí příští týden celkovou opravu nejstrmější trati v Česku. Významnou součástí stavby je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace ve stanici Dolní Polubný. Kromě zlepšení celkového stavu unikátní ozubnicové trati, která je jedinou svého druhu v Česku, se také zvýší bezpečnost provozu. Po dobu prací bude nutné počítat s dočasným přerušením provozu, a to od 15. dubna do konce října.
Práce budou zahrnovat výměnu dřevěných a ocelových pražců za nové ocelové, a to v celém úseku z Tanvaldu do Kořenova včetně hlavní koleje v dopravnách Desná a Dolní Polubný. Na ozubnicovém úseku se nainstaluje nový systém se dvěma ozubenými hřebeny. Upevnění ozubnicových tyčí na ocelové pražce se bude provádět ručně.
Stavbaři dále provedou obnovu odvodnění a sanaci skalních zářezů. Vymění i přejezdové konstrukce na šesti přejezdech, z nichž dva budou upraveny pro ozubnicový provoz. Současně opraví nástupiště na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka. Dojde také k výměně kolejnic, obnově a doplnění štěrku a k opravě výhybek v Desné, Dolním Polubném a na odbočce do areálu firmy Preciosa Ornela.
Opravou projde Polubenský tunel, který je třetí nejdelší jednokolejný tunel v České republice. Práce budou zahrnovat obnovu odvodnění, opravu zvětralých betonových ploch a úpravu předportálových stěn tunelu.
Stavba je koordinována s polskou stranou, která v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna vymění kolejnice a zabezpečí železniční přejezdy. Zhotovitelem stavby je společnost Chládek a Tintěra, Litoměřice. Celkové náklady dosahují 447 291 925 korun.
Zdroj: Správa železnic
Foto ilustrační: KÚLK