LIBEREC - 13.12.2023
Těžko objektivně říci, co se skrývá za tak fenomenálním úspěchem této opery. Snad její upřímné melodie, její poselství, její schopnost nerozdělovat, ale naopak spojovat publikum všech estetických preferencí, všech uměleckých vyznání.
Opera Nabucco je třetím jevištním dílem italského skladatele Giuseppe Verdiho (1813–1901).
Protože byl mladý Verdi po neúspěchu své druhotiny Un Giorno di Regno rozhodnutý opustit kariéru operního skladatele, můžeme s trochou nadsázky říci, že právě opera Nabucco nám zachovala génia hudebního světa: ve správné chvíli přichází za Verdim libretista Temistocle Solera s libretem Nabucca, které vychází z literární předlohy Francise Cournea a Augustea Anicet- Bourgeoise, Nabuchodonosor. (Ve skutečnosti je však Verdi až druhým skladatelem, kterému je text nabídnut - jako první byl ke zhudebnění libreta osloven německý skladatel Otto Nicolai, ten však zpracování odmítl.)
Verdi začíná komponovat operu Nabucco v roce 1841 a již 9. března 1842 zažívá triumfální úspěch při světové premiéře v Teatro alla Scala.
Pro Itálii, toho času plnou vlasteneckého smýšlení, se konkrétně hudební číslo Va, pensiero (u nás známé pod názvem Sbor židů), stává hymnou italského lidu. A Giuseppe Verdi jeho mluvčím.
Děj opery se opírá o starověké události kolem panovníka Nabuchodonozora II., a pomocí fabulace, notně divadelní, vykresluje dopady jeho autoritářského vládnutí.
Operu Nabucco měli diváci v libereckém divadle možnost naposledy shlédnout v nastudování z roku 2002, na repertoáru se udržela bezmála 20 let.
Novou inscenaci hudebně nastudoval nový hudební ředitel DFXŠ Zbyněk Müller, za režijní pult usedla slovenská operní režisérka Dana Dinková, která má díky svému studiu v italské Verona Opera Academy k Verdiho dílu velmi vřelý vztah. Nové nastudování je také plné nových tváří a operních hvězd.
Premiéra nové inscenace se uskuteční 15. prosince 2023 a druhá 17. prosince 2023.
Zrození – tak se nazývá aktuální sezona Divadla Františka Xavera Šaldy. A opera Nabucco do ní nedomyslitelně patří. Nejen proto, že stála u „zrození“ operního génia, nejen proto, že je podepsána pod „zrozením“ těch nejznámějších melodií, ale především proto, že každý operní večer, každou vteřinu její přítomnosti, se „zrodí“ nejedna láska k opeře jako takové. A to není, drazí přátelé, vůbec málo!
Zdroj: TZ DFXŠ
Foto: Daniel Dančevský