Torza alb a dalších osobních pozůstalostí, k nimž lze jen stěží najít podrobnější informace, se často nacházejí v depozitářích muzeí a archivů. Patří k nim i album automobilového a motocyklového závodníka Franze Liebiega, uložené v Severočeském muzeu v Liberci.
„Rod Liebiegů po sobě zanechal v Liberci i na území Libereckého kraje mnoho stop. Od působení v textilním průmyslu přes mecenášství v kultuře, stavbu významných městských staveb a Liebiegova městečka až po nadšení pro automobily a závody automobilů. Je skvělé, že máme v muzeu dochovanou sbírku fotografií na toto téma,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
Album se věnuje Liebiegovým sportovním výkonům v rozmezí let 1927 až 1937. Zachovalo se v torzu, skládá se z 19 samostatně zabalených kartonů o rozměrech 43 x 30 centimetrů, které mají po obvodu zlacení a jsou na nich přilepeny snímky vztažené především k závodní tematice. Celkem je to 207 fotografií různé kvality i rozměrů, lze mezi nimi najít výstřižky z dobového tisku. Některé snímky jsou opatřeny jednoduchou popiskou psanou ručně. Menší část snímků pochází od známých fotografů, například z libereckých ateliérů Carla G. Springera nebo Richarda Krügera.
O samotném Franzi Liebiegovi toho příliš není známo; údajně patřil do druhé rodové větve okruhu rodiny textilních továrníků Liebiegů. Narodil se okolo roku 1895 a byl jedním z nejlepších regionálních závodníků druhé poloviny 20. let a 30. let minulého století.
Účastnil se soutěží do vrchu zejména na Záskalí, na Ještěd, v Lückendorfu a také motocyklových závodů na okruhu v Pavlovicích u Liberce. Franz Liebieg absolvoval automobilová klání coby amatér, a to se značkou Amilcar Grand Sport, případně Amilcar Grand Prix, pro závody motocyklů využíval stroje značky Triumph ve třídě 350 ccm.
K nejzajímavějším závodům mimo severočeský okres, jichž se účastnil, patřil Ecce Homo ve Šternberku. Liebieg obsadil roku 1927 7. místo na motocyklu a účastnil se závodu také v roce 1929 či 1930 s Amilcarem, ve výsledcích ale nebyl uveden. Jel též Československou Tourist Trophy na Pradědském okruhu, kde v roce 1928 zvítězil ve své kategorii, opět s vozem Amilcar.
Rekreačně se Franz Liebieg věnoval tenisu na hřištích v Liberci a Hamru na Jezeře a lyžování, jezdil například do Rakouska. Díky sportu a motorům se seznámil s Ernstem Mahlou, továrníkem ze Smržovky, který jezdil s vozem Mercedes, společně se účastnili několika závodů. Kromě sportu Liebieg rád navštěvoval společenské události, plesy či zábavy, znal se též s lidmi okolo uměleckého spolku Metznerbund.
„V příštích letech bychom rádi snímky nechali odborně sejmout z papírových kartonů, restaurovat a digitalizovat, aby se mohlo toto téma badatelsky i veřejnosti více otevřít, od čehož si slibujeme možnost rozšíření povědomí o zmíněném závodníkovi a přísunu nových, doplňujících informací k této osobnosti předválečného automobilismu na Liberecku,“ dodala Anna Dařbujanová, kurátorka sbírky historických fotografií ze Severočeského muzea.