
LIBEREC - 04.03.2025
Loni přišla liberecká radnice s tím, že postupně odstraní z ulic města billboardy, které hyzdí veřejný prostor. A co slíbila, to také splnila. Z celkového počtu 70 ks jich zhruba dvacítku odstranila. Pro zbytek platí přísnější podmínky.
„Jde vidět, že tento typ reklamy z města pomalu mizí. Jedním z důvodů je, že jsme vypověděli smlouvu se společností EuroAWK. Některé billboardy byly i nelegální, protože ta firma neprodlužovala jejich povolení. Reklama, potažmo billboardy jsou povolovány na pět let a ti provozovatelé to neprodlužovali, a to i přesto, že měli platné nájemní smlouvy,“ vysvětluje náměstek primátora Adam Lenert.
Radnice nastavila přísná pravidla už v roce 2022 v územním plánu, kde je uvedeno, že billboardy lze umisťovat pouze v okolí výroby a smíšených aktivit. U pozemků s rodinnými domy by se tak dnes žádné billboardy objevovat neměly.
Za legální reklamní plochy platili jejich provozovatelé dlouhé roky zhruba 15 tisíc korun ročně. I proto se město rozhodlo, že nájemné výrazně zvýší.
„Aspoň to bude přinášet peníze do městské kasy. Navíc chceme, aby provozování billboardů nebylo tak dostupné, a při takto vyšších částkách si to provozovatelé opravdu rozmyslí. Samozřejmě se řídíme i pravidly stavebního zákona a podobně,“ dodává Lenert.
Boj s reklamou je neustálý boj. Vizuálnímu smogu se v Liberci dlouhodobě aktivně věnuje Kancelář architektury města, která vypracovává manuál s pravidly, která by prý mohla začít platit už letos. Podle náměstka Lenerta by tak mohly zmizet i billboardy, které jsou v památkově zóně.
Zájem o reklamní plochy, jako jsou právě billboardy, přitom podle města za poslední roky upadá. Dnešní nástroje se zaměřují spíše na online prostředí, které je velmi efektivní a mnohdy i levnější.